پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240507
مزايا و معايب برگزاري انتخابات به صورت پستي و الکترونيک/ زيرساخت هاي برگزاري انتخابات مدرن فراهم است؟
تاریخ انتشار : 1399/10/03 11:14:58
نمایش : 1245
برگزاري انتخابات با شيوه هاي جديد هم خود يک تجربه نو است و هم اينکه ممکن است با مشکلاتي روبرو شود اما مهم اينجاست که به گونه اي تدابير لازم اتخاذ شود که مشکلات به حداقل و حتي به نقطه صفر برسد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ شيوع ويروس کرونا و راه هاي پيشگيري آن سبب ساز بروز يک سبک زندگي جديد در بشر شده است. شيوع اين بيماري ويروسي حالا بسياري از معادلات سياسي و اقتصادي و ... را تحت شعاع خود قرار داده است.

به سبب اينکه اين موضوع ارتباطات بشر را براي قطع زنجيره انتقال با چالش روبرو کرده و فاصله اجتماعي اولين راه پيشگيري از اين بيماري است، به طور کاملا پيچيده و متنوعي شاهد تغيير در ساختارهاي مختلف هستيم. يکي از ساختارهاي مهمي که با تغييراتي روبرو شده است برگزاري انتخابات و فرآيند چرخش قدرت در سيستم هاي دموکراتيک است.

اخيرا انتخابات رياست جمهوري آمريکا برگزار شد که در آن شيوه هاي تازه اي جهت اخذ راي بکار گرفته شد. از جمله راي الکترونيک و راي پستي و مدت دار کردن انتخابات و شمارش آرا از جمله اين موارد بود تا به نوعي با افزودن فاصله اجتماعي از شيوع اين بيماري جلوگيري شود اما براي برگزاري انتخابات به شيوه هايي که به آن اشاره شد و يا ترکيبي از اين شيوه ها چالش ها و مواردي مترتب است که به آنها در ادامه اشاره مي کنيم و به نوعي نسبت به برگزاري انتخابات با اين روشها نکات پيش گيرانه در ايجاد اختلال و مشکل را مطرح مي کنيم. 
 
آراي پستي و مدت دار انتخابات
يکي از روش هاي راي گيري در انتخابات راي پستي است. موضوعي که در کشوري مثل آمريکا مورد استفاده قرار گرفت و افراد از خانه هاي خود توانستند به صورت پستي آراي خود را در صندوق هاي پست بريزند و درواقع صندوق پستي و صندوق راي با هم يکي شدند. در اين زمينه اما مشکلات مختلف خصوصا در انتخابات آمريکا بوجود آمد. ترامپ که نامزد بازنده اين انتخابات بود ادعا کرد که حتي مردگان نيز در اين شيوه راي گيري شرکت کرده اند و تقلبي گسترده در اين حوزه صورت گرفته است.
 
هر چند که سيستم برگزار کننده انتخابات آمريکا سعي کرد با بازشماري آرا اين شبهات را رفع کند اما در فضاي رسانه اي هنوز مسائلي مبني بر تقلب و جابه جايي آرا مطرح مي شود.
 
از سوي ديگر راي پستي هم فرآيند برگزاري انتخابات را و هم شمارش آرا را طولاني مدت مي کند که در اين زمان بايستي افکارعمومي و خصوصا رسانه ها نسبت به اين موضوع آماده و مهيا باشند و با توجه به اينکه حساسيت دوران انتخابات چه از لحاظ امنيتي و چه از لحاظ اجتماعي بسيار بالاست و فضا هيجاني و ملتهب است، نامزدهاي انتخاباتي بايستي نسبت به اعمال التهاب آفرين مانند اعلام زودتر از موعد پيروزي در انتخابات و ... خودداري کنند و نسبت به پذيريش نتيجه شمارش آرا فرمانبردار باشند.
 
آراي الکترونيک و خطر پاک شدن اسناد انتخابات
آراي الکترونيک نيز چند سالي است به صورت آزمايشي در چند شهر کشورمان برگزار مي شود. برگزاري الکترونيک آرا باعث کم شدن بسياري از مشکلات راي گيري و شمارش آرا  شده است. همچنين افراد مي توانند از راه دور در انتخابات شرکت کنند و يکي از راه هاي مطلوب راي گيري محسوب مي شود که کشورمان نيز دراين عرصه البته به صورت محدود تجربياتي دارد.
 
يکي از مواردي که در اين حوزه وجود دارد اين است که راي گيري مکتوب نسبت به راي گيري الکترونيکي داراي يک سند و مدرک است و زماني که نامزدي نسبت به نتيجه شمارش آرا معترض مي شود، اقدام به بازشماري آرا مي شود.
 
اينکه سيستم الکترونيکي چه امکاناتي براي اين امر دارد و اگر نامزدي معترض نتايج آرا شود چه اقدامي براي مجاب کردن و عدم بروز التهاب در اين زمينه بعد از انتخابات صورت مي گيرد و همچنين براي عدم دخالت هکرها و ايجاد مشکل در سيستم در زمينه اخلال آن چه تدابيري انديشيده مي شود، سئوال بزرگي است که برگزاري انتخابات به اين روش را با اما و اگرهاي فراواني روبرو کرده است.
 
زيرساخت هاي انتخاباتي براي راي گيري الکترونيک
موضوع مهم در عرصه برگزاري انتخابات به شيوه هايي مانند پستي و الکترونيکي اين است که آيا زيرساخت هاي فني و آموزشي در اين حوزه وجود دارد.
 
از يک طرف برگزاري انتخابات به اين شيوه ها بايستي با فراهم بودن زيرساخت هاي فني همراه شود. سيستمي که اختلال در آن به حداقل و حتي صفر برسد؛ چراکه هر نوع اختلالي در برگزاري انتخابات ممکن است باعث ايجاد التهابات ديگر شود. از سوي ديگر  سئوال اينجاست در راي پستي مردم ايران چگونه مي توانند بدون مراجعه به مراکز پستي اقدام به راي دادن کنند.
 
همچنين ايا زيرساخت هاي پستي مانند صندوق راي به اندازه کافي وجود دارد و جمع آوري آرا از صندوق هاي پست با امنيت و مراقبت لازم روبروست.
 
از ديگر سو بايد پرسيد از لحاظ اموزشي مردم مي توانند به گونه اي موارد راي گيري را به درستي اجرا کنند تا در برگزاري آن شاهد انحراف و اشتباه نباشيم يا اينکه فرد راي دهنده اطمينان حاصل کند که راي او حتما به درستي اخذ و شمرده مي شود.
 
از سوي ديگر فرايند شمارش آرا و مراحل مختلف آن با توجه به اينکه کشورمان تنها تهران و شهرهاي بزرگ نيست و بسياري از مردم از روستاها آراي خود را به صندوق راي مي اندازند، بايستي به گونه اي عمل شود که هيچ گونه اخلالي در سيستم راي گيري ايجاد نشود.
 
مزايا و معايب راي گيري الکترونيک و پستي و اتخاذ تدابير لازم 
به هر جهت برگزاري انتخابات با شيوه هاي جديد هم خود يک تجربه نو و بديع است و هم اينکه ممکن است با مشکلاتي روبرو شود اما مهم اينجاست که به گونه اي تدابير لازم اتخاذ شود که مشکلات به حداقل و حتي صفر برسد. همچنين بايد دانست که برگزاري انتخابات تنها راي گيري نيست بلکه ثبت نام و موارد شمارش آرا و .... از جمله مواردي است که مي توان به شيوه هاي ديگري غير از حضور در مراکز ثبت نام و ساختمان هاي وزارت کشور صورت گيرد.
 
حتي مي توان براي ايجاد فاصله اجتماعي از راي ترکيبي الکترونيک و حضوري بهره جست. به اين معنا که افراد براي اينکه به يکباره مراکز اخذ راي شلوغ نشوند به صورت الکترونيکي زمان حضور در پاي صندوق هاي راي را رزرو کنند و سپس در زمان مقرر به پاي صندوق هاي راي بروند که اين موضوع البته بايستي با آموزش و آگاهي دادن لازم صورت گيرد. بنابراين علاوه بر زيرساخت هاي فني بايد زيرساخت هاي آموزشي نيز در اين عرصه مورد توجه قرار گيرد.
 
بنابراين بايد کارگروه هاي حرفه اي شامل افراد مختلف با تخصص هاي مرتبط از جمله متخصصان فني، حقوقي، آموزشي، برنامه ريزي، حمل و نقل، امنيتي و ... گرد هم آمده و با پيش بيني موارد مختلف از بروز مشکلات در اين حوزه ها جلوگيري کنند و مي توان به طور متنوع از روش هاي مختلف براي برگزاري يک انتخابات پرشور و سالم استفاده کرد. 
 
انتهاي پيام/
 
 
امير حمزه نژاد 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html